Endelig!

Fikk publisert resten av postene fra turen i går! De ligger litt lenger nede, bak de innlegga jeg har publisert for en stund siden pga de ble opprettet på telefonen min for lenge siden.. :)

Comments (1) »

Unnskyld!

Hei folkens!
Har ikke faatt blogget paa veeeeldig lenge, pga iPhonen min. Wifi-funksjonen forsvant helt i begynnelsen av turen, saa det har vaert alt for mye aa skrive over. Derfor kommer jeg til aa vente til jeg kommer hjem, for da kan jeg poste alt, istedet for aa bruke hundre-og-sOtten-timer paa aa skrive alt over fra iPhonen.

Men jeg kan fortelle at vi hadde det fett paa Fiji! litt daarlig vaer innimellom, men ellers knall :)

Naa befinner jeg meg i San Francisco, CA, USA! :) Vi ankom byen i gaar, etter en uke paa Trek America tur fra LA via Colorado River, Grand Canyon hvor vi saa soloppgangen fra selve Canyon’en, Las Vegas som bare var helt sinnsykt! Vi hadde partybuss, jeg var paa Criss Angel show, jeg og ei tysk jente som ogsaa var paa turen med oss ble kjOrt til hotellet i en laaang svart limmo av to kjekke gutter osv!, etter det var vi i Yosemite National Park hvor det var kjempefint og endte opp i San Francisco hvor de andre gikk over Golden Gate Bridge. Jeg nOyde meg med aa sitte i bilen over broa, for jeg har saa sykt hOydeskrekk! Som jeg forresten delvis overvandt i Grand Canyon, men jeg tok ikke sjangsen paa totalt panikk paa Golden Gate Bridge. Hadde det veldig morsomt i bilen med turlederen vaar Nick da :D Skulle vaert filmet, han var gOrrstressa pga han ikke fant noe sted aa stoppe osv!

Her i San Franciosco bor jeg paa et hostell alene, siden Solveig og Simen ville ha et fint hotell og jeg ikke ville bruke penger paa det. Skal jo tross alt bare sove der.

I dag har jeg kjOpt en bukse:) Maatte ha stOrrelse 0 (size zero) skjonner ikke at det er mulig! Men alle damene i butikken gikk bare rundt aa saa «Du er saa liten! Virkelig en liten jente» osv! hehe Var ganske bra for selvtilliten den derre shoppingturen! Gikk sammen med to danske jenter fra turen, Maria og Marie. Vi motte Simen og Solveig til lunsj og hang med de etter det.

Var innom Apple Store ogsaa, de saa paa iPhonen og fant ut at det er hardwaren det er noe galt med, saa forhaapentligvis faar jeg ny iPhone paa garantien, eller at de i det minste fikser den :)

I morgen skal jeg ned paa Piere 39 med Gemma fra England, Lyn fra Australia (Tazmania) og Patricia og Melanie fra tyskland! Blir stas :D Gleder meg masse til det. Forhaapentligvis blir det mer shopping!

Jeg har det bra, men gleder meg til aa komme hjem naa! Savner familie og venner og maten i Norge og senga mi! hehe Og bare det aa vaere hjemme! Men samtidig har jeg lyst aa reise mer, er saa gOy aa se nye steder og aa mote nye folk! Har faatt masse nye venner paa denne turen :)

Vi snakkes nok snart folkens! :) Og husk: Naar jeg kommer hjem kommer alle innlegga fra hver eneste dag, med masse bilder og detaljer :) Peace out!

PS! Hvis noen har noen tips om San Francisco send meg en sms! Nr mitt kan dere faa fra Cathrine (min tvillingsOster) eller skrive paa bloggen ho sin og be ho sende meg en sms. Linken til bloggen ho sin er: http://www.rysstad.wordpress.com

USA 23 mai – 4 juni 2010

USA 23 mai – 4 juni 2010

23 MAI
Fiji – New Zealand 3 timer, New Zealand – L.A 11 timer, men så var vi endelig i det store landet på den andre siden av dammen! :) Siste stopp på Jorda Rundt 2010! Det er ufattelig rart å tenke på. Jeg skal hjem om under to uker…! Blir godt å komme hjem, men på en måte vil jeg ikke hjem enda heller. Vil oppleve mer spennende ting! He he Tror jeg må få med meg noen på en tur til, etter jul. En litt kortere en. Jeg får jo et friår til, siden jeg fant ut hva jeg vil etter at fristen gikk ut. Men det er igrunnen bare greit :) Da kan Millus reise mer :D Bare å si ifra om noen vil være med! Tenker litt på å ta dykkerlappen på Bali, se den kinesiske mur og se meg rundt i Japan. Åsså hadde det vært gøy med safari i Kenya og å oppleve noen av de fattige landene i Sør-Amerika! Og Russland! Faktisk.

Vi ventet på Solveig i ca 5 timer, siden flyet var litt forsinket og det var kø osv. Når ho kom tok vi buss til hotellet, gikk og kjøpe frokost til i morgen og spiste middag på en meksikansk restaurant. Nam nam mat! Jeg spiste en tacoting med fisk og nachochips. Kjempegodt! Så slappet vi av på rommet.

24 MAI
Vi sto opp og møtte reisegjengen. Vi kjørte til Beverly Hills, Rodeo Drive, så Walk of fame, Hollywood, Hollywood hills før vi kjørte til Colorado River og sov i telt der. Vi fikk spaghetti til middag. Alle folka er kjempehygglige. 4 danske jenter er her! Vi er 13 pluss den kule lederen vår Nick på 24.

25 MAI
Vi sto opp rundt halv 7, spiste og pakket og satt kursen mot Grand Canyon. Vi stoppet å kjøpte mat til middagen i kveld, og sovepose. Skal nemlig bli -2 i natt! Og jeg har kun et fleecepledd. Fikk kjøpt en billig på Wal Mart :) Så forhåpentligvis fryser jeg ikke like mye som i natt :) Frøys nemlig veldig i natt :( Men det gikk bra :)

Vi kjørte på Rout 66! Awsome ^^ Stoppet i en liten «by» der. Jeg skulle kjøpe en kjempefin hettegenser, men de hadde bare gørrstore! :( Til og med S var kjempestor! Så ble ikke noe kjøp :(

Vel fremme ved Grand Canyon ble de som skulle på helikoptertur hentet. Jeg valgte å ikke gjøre det, syns det var litt dyrt… Kostet over 1000 kr, vil heller bruke de på shopping. Og hvis jeg angrer veldig kan jeg jo gjøre det i Las Vegas! Jeg og de andre som ikke gjorde det ble med Nick (lederen vår) til Grand Canyon, og gikk rundt og tok bilder. Vi gikk ut på en klippe, en usikret en vi måtte klatre ned til.

Jeg fikk et innslag av høydeskrekk-panikk. Men heldigvis kom danske Lena meg til unsetning, så det gikk bra :) Men jeg lover, totalt panikk! Satt på en smal stein, drithøyt oppe. Det tar visstnok 12 sekunder å dette ned, så det sier jo litt!

Etterpå reiste vi å hentet de andre, satt opp telt og min gruppe gjorde oss klare for matlaging. Vi hadde tenkt å ha nudler med sweet and sour saus, men Nick kjøpte soy sauce istedet! Huff og huff :p Men det gikk greit, folk likte maten og ble mette. Og vi hadde fortune coockies! :D Endelig fikk jeg tak i en! Alltid hatt lyst på en. Det sto «Everyone is the Architect of his/her own destiny». Spennende ^^ he he

Etterpå laga vi bål, drakk kakao og laga noe amerikansk. Man tar to kjeks, legger en bit melkesjokolade (den amerikanske er ikke god! He he) og griller en marshmellow og legger inni så sjokoladen smelter. Var helt greit, men jeg ville nok heller bare spist melkesjokolade og kjeks hver for seg og droppet marshmellowen. Ble litt for søtt.

Det ble etterhvert gørrkaldt! De snakket om rundt -2, så det er ikke rart vi frøys litt. Simen la seg hos oss da, siden 3 mennesker holder varmen bedre enn 2. Syns synd på Lee da, for han må jo sove alene. Får håpe han klarer å varme opp teltet selv. He he Soveposen min virker lovende, så vi får se hva den endelige dommen blir i morgen!

26 MAI
Vi ble vekket kl 4 av Nick, og kjørte opp til Grand Canyon og så soloppgangen! Var fint :) Men vi var på samme sted som i går, så jeg hadde litt panikk i dag å. Heldigvis ble det ikke like ille som i går. Nick holdt meg med selskap mens de andre satt helt ute på kanten. Nick er gøy :D Morsom. Vi laga en vittig «historie» om hvordan det kunne være å ende opp på galehuset, og hva man kunne si til de som jobba det så de trodde man var helt gal osv! He he Nick har lyst å kaste et papirfly ut fra Grand Canyon og se hvor lang tid det tar ned, og hvor det lander. Men det er ikke lov, pga forsøppling :(

Etter soloppgangen, det vil si ca kl 6, spiste vi frokost på en liten cafe inne i parken, før vi gikk på tur i selve Canyon. Jeg gikk sammen med en kjempehygglig jente fra England og to koslige fra Tyskland :) Jeg hadde ikke tenkt å gå ned og inn i Grand Canyon, for kneet er litt vrangt igjen pluss at man måtte gå på en ganske smal sti hvor det går rett ned til bunnen. Og det er ikke en veldig god kombinasjon med høydeskrekk, men Nick fikk «overtalt» meg så jeg prøvde og det gikk bra :) Jeg turte til og med å stå på kanten på vei opp igjen, og ble tatt bilde av :) Vi gjorde det på akkurat det stedet hvor noen ramlet ned og døde for to dager siden da… Men det fikk vi vite rett etter at vi hadde tatt bildene, så det var litt for seint.

Etter turen ned i Canyon kjørte vi tilbake til campingplassen, spiste lunsj, pakket og satte kursen mot LAS VEGAS!

Vi kjørte opp og ned «The Strip» (hovedgata i Las Vegas). Nice! Så sjekket vi inn på hotellet, dusjet, spiste pizza på rommet til Nick og var på tur i en dritfin party-limmo-buss. Var awsome! Vi stoppet å så et par show og tok bilder ved Las Vegas skiltet. Etterpå gikk vi rundt på casionoene og hotellene, og så vannshowet på utsiden av Bellagio. Solveig og Simen hadde gått tilbake til hotellet, så jeg fant noen andre som ville bli med og gikk til hotellet. Jeg kom frem i halv 2-2 tida, og vi la oss ganske kjapt etter det.

27 MAI
Jeg våknet ca 9, og sov halvveis frem til 11-halv 12. Vi daffa på rommet frem til 2, da var det felles lunsj på Luxor for de som ville. Jeg var ikke sulten, men ble med allikavel. Gikk ført å kikket, og fant en Criss Angel, dere vet han kjente tryllekunstneren/illusjonisten, butikk. Kjøpte en genser hver til meg og Cathrine. Var salg, så fikk begge for under 200 nok! :) Etterpå satt jeg med de andre mens de spiste ferdig. Jeg og tre tyske jenter kjøpte billetter til Criss Angel sitt show kl 7 i kveld. Vi fikk 35% rabatt, så billettene kostet bare 49,70 $ pr pers! Egentlig koster de billigste 59 + tax and fee. Så vi sparte sikkert 15 $ eller mer :D

Vi kjørte tilbake til hotellet, shoppet litt og så var det klart for show :D Det var awsome! Vi hadde egentlig de billigste setene laaaaaangt bak, men en veldig snill dame som jobba der spurte om vi heller ville sitte midt på rad 4, og det ville vi jo selvfølgelig! :D Vi hadde perfekte plasser! Helt vilt! Showet ar rått, og vi fikk til og med se et helt nytt triks! :)

Etter showt gikk jeg og ho ene og kikket langs «The Strip», og gikk en tur på Bellgio og Carsars Palace. På vei tilbake på hotellet stoppet det en limmo, med to kjekke gutter og spurte om vi ville sitte på! :D Vi var litt skeptiske, men ble med :) De ville ha oss med på Hard Rock Cafe, men vi ville til hotellet siden vi må opp 5:30 i morgen tidlig, så de slapp oss bare av på hotellet. Nå har vi i alle fall kjørt ekte limmo i Las Vegas :D En laaang svart en :) Nice!

Jeg tok en dusj, pakket sekken og skrev noen postkort jeg kjøpte og la meg. Fikk ikke sove ordentlig før 3 da.. Når Simen og Solveig også la seg.

28 MAI
Vi sto opp 5:30, kledde på oss, pakket resten av tinga og satte kursen mot Yosemite National Park, en 656 km lang kjøretur. Vi fikk sovet en god del i bilen da :) Og vi stoppet å spiste 2 ganger på veien. Det ene stedet hadde fe verdens største termometer!

Vi kom frem til campingplassen i 6-7 tida, tror jeg. Vi satt opp telt, laga mat og hadde bål. Var koselig :)

29 MAI
Vi sto opp, spiste frokost og kjørte til Yosemite NP. Vi gikk tur i ca 5 timer eller noe, opp til fossefall osv. Var utrolig fint der :) Fikk tatt en del bilder!

Vi var alle sammen veldig slitne, med gnagsår osv. Vi spiste middag, fikk sjampanje og koste oss med litt snacks. I morgen kjører vi til San Francisco og avslutter turen :(

30 MAI
Vi sto opp ca 7, spiste frokost og pakket. Deretter kjørte vi ca en time og gikk en tur for å se på noen gigantiske trær. Var helt utrolig! Husker ikke helt hvor gamle de var, men tror Nick sa at de var 2000 år gamle. Var flott.

Etter gåturen kjørte vi til San Francisco. Vi fikk sett litt av byen, kjørte over Golden Gate Bridge (De andre gikk over, men jeg turte ikke pga høydeskrekk :(.. Så jeg kjørte rundt med Nick. Var ganske koselig!) Vi hadde ikke tid til sightseeing fordi vi ble forsinket pga trafikken osv. Simen og Solveig ville sove på et hotell til nesten 800 $ for 5 netter, noe jeg syns var litt for dyrt, så jeg gikk og fant et hostell hvor jeg skal sove de 5 nettene (for 140$). Jeg havnet på et 4-jenters rom med to østerriske jenter og Alessa fra turen! Hva er sjangsen for det? Jeg finner et random hostell og kommer på rom med en fra Trek America turen! :) Uheldigvis reiser ho hjem i morgen, så da blir jeg her på egenhånd.

Etter en deilig dusj, gikk jeg de to gatene bort til Simen og Solveig, og vi møtte de andre og tok taxi til en italiensk restaurant og spiste avskjedsmiddag. God mat! Lee, Nick og jeg tok en taxi til de sitt hotell. Lee fulgte meg til hostellet ;) Var en litt skummel gate å gå i alene når det er mørkt. Jeg og Alessa var de eneste på rommet, så vi brukte pc’n ho sin litt før vi la oss.

31 MAI
Jeg sto opp 8-halv 9 og gikk og møtte de to danskene Maria og Marie. Vi gikk og shoppet og kikket. Jeg kjøpte en bukse til 21.85 $. Måtte ha størrelse 0! Herrgud! Skjønner ikke at det er mulig! :D «Size zero is not a size». Trodde jeg måtte ha 4, men håpte på 2, og trengte 0 :D Nice ^^ Folka i butikken dreiv å sa at jeg var bitteliten osv he he.

Vi møtte Solveig og Simen til lunsj, før vi gikk alle sammen og kikket mer. Vi gikk på Apple Store, og de så på iPhonen min. Det er noe feil med hardwaren. Så forhåpentligvis går det på garantien, selv om det er mer enn et år siden jeg kjøpte iPhonen. Maria og Marie gikk til frisøren, mens jeg, Simen og Solveig kikket litt mer. Vi fikk snaksprøve på en kjempegod hjemmelaga sjokolade. De to andre kjøpte.

I 4-halv 5 tida gikk vi på matbutikken før vi gikk hvert til vårt. Jeg tok ut alt av sekken og pakket den på nytt. Deilig å få vekk litt rot, kastet en t-skjorte og litt sånn. De andre jeg sov med i natt har flyttet ut, så jeg bor alene. Litt deilig igrunnen :) Litt før 7 gikk jeg bort til danskene. Vi gikk på pizzarestauranten på hotellet til Solveig og Simen. De kom også ned og spiste med oss :)

Etter det gikk vi over til danskenes hotell, der vi 5 møtte Gemma, Lyn, Patricia og Melanie for å gå på kino å se «The Prince of Persia». Jeg ble ikke med da, følte meg litt halvveis syk. Vært litt mye frysing og lite søvn i det siste, så jeg gikk på rommet MITT(!) å slappet av med rolig meditasjonsmusikk å spiste noen av kjeksa jeg kjøpte, med peanøttsmør på :) Glad jeg kjøpte begge deler! Er forresten 150 kjeks i pakka! Det er sykt. Og den kostet bare 4$! :)

1 JUNI seriøst?
Juni allerede! Shit, tida flyr!
Jeg våknet kl 7, men ble liggende i senga til halv 9. Så gikk stelte jeg meg, brukte Internett bitte litt og gikk å møtte Gemma, Lyn, Patricia og Melanie. Vi tok taxi til hippie området. Var ganske mange bruktbutikker og små sjapper. Koselig! De andre reiste et annet sted, men jeg ble igjen og gikk til Elmo Square hvor husa i «Full House» er! Så fikk tatt bilde av de :)

Etter det gikk jeg til shoppingsenteret og gikk halvveis ammok på Hennes og Maurits. Kjøpte litt til meg selv, bursdagsgave til fetterne mine og gave til en som etter planen skal føde på fredag! :)

Jeg fikk også kjøpt gave til mamma og pappa og et headsett, jeg ikke er sikker på om jeg skal ha selv eller gi til Cathrine, på Urban Outfitters + en bag så jeg kan få alle tinga mine med meg hjem! :) Kan ha to bagger på vei hjem, og bra er det siden jeg har tenkt å kjøpe enda mer de siste dagene!

Etter shoppinga gikk jeg tilbake på hostellet hvor jeg slappet av, dusjet og pakket litt om. Den nye baggen er kjempestor! Men man kan bruke glidelås til å lage den liten :) Sydde på det norske flagget mitt, så det skal bli lettere å finne den på flyplassen.

Mens jeg slappet av kom mine nye romvenninner for natten :) To amerikanske jenter på 18 og 19. De er dritkule! Fikk cd av ho ene med demosanger ho har laga og skal sende til plateselskaper! :) Vi bare hang på rommet, og de bestilte en pizza som ble levert på døra til rommet vårt her oppe i 2 etg, vittig! :) Pizzarestauranten ligger bare en halv «block» herfra, men de gadd ikke å gå xD he he Vi hadde det i alle fall veldig gøy! :)

2 juni
Mine nye venner og jeg sto opp halv 10, og kjørte til Fisherman’s Wharf. De har bilen med seg :) Vi kikket rundt, og gikk til en tattoosjappe. Jeg ville ha en engel-tatovering, men fant ingen jeg likte :( Ho ene tattoverte tre stjernetegn på ankelen. Ble fint :)

Etter tattoveringa gikk vi til Pier 39 hvor vi så selene og kikket rundt. Jeg kjøpte et bilde til Cathrine :) Vi kjørte så ned til Union Square hvor vi shoppet :) Så måtte desverre mine nye venner reise, klokka var mer enn 5 og de hadde en 6 timers kjøretur forran seg. De kjørte meg til hostellet, hvor jeg brukte pc’n litt, pakket ned de nyinnkjøpte tinga og slappet av. Hadde ikke fått noen ny romkamerat, noe jeg igrunnen ble ganske glad for :) Er så deilig å bare kunne slappe av, legge seg når man vil, bråke så mye man vil osv!

Simen sende melding å spurte om jeg ville se på tv og spise pizza hos de, men jeg hadde nettopp spist, var gørrsliten og vil helst slippe å gå rundt alene i San Francisco når det er mørkt. Jeg la meg tidlig :)

3 juni
Jeg sto opp litt før 9, har funnet ut at det ikke er noe vits å stå opp tidligere siden butikkene åpner sånn 10-11-12 en gang.

Jeg gikk for å finne en stor scrapbook butikk det var reklame for i bladet mitt. På vei dit gikk jeg forbi en gutt som «lekte og viftet» med en kniv! Det var skummelt! Han stirret på meg å, og det hjalp ikke på skummelheten! Men heldigvis gikk han bare videre. Etter å ha gått i ca 1 time, og kom jeg til enden av gata som butikken skulle ligge i, uten å ha gått forbi eller kommet til riktig husnummer. Jeg møtte på en politimann og spurte. Det viste seg at butikken ligger på utsiden av San Francisco, og at de har en gate der med samme navn. Så jeg gikk for å finne et annet sted med scrapbook-ting. Men det viser seg å være helt umulig. Det samme med DC-hettegensere. De hadde 1 type i den ene butikken, men de var til gutter, hadde bare store størrelser og var ikke noe fine. Skuffet og sliten gikk jeg tilbake til hostellet. Jeg fikk kjøpt et par smågaver til Jonas og Martin (fetterne mine på 3 år) da :)

Jeg laga meg spaghetti og snakket med en hyggelig gutt fra Israel :) så satt jeg en liten stund på hostell-pc’n før jeg gikk på rommet å pakket alle tinga og tok av prislapper osv. Vil jo ikke at Cathrine skal vite hva ting koster. Når man kjøper gaver skal prisen være hemmelig :) he he Etter det slappet jeg av, leste litt, spilte bobleshooter på mobilen og dusjet, før det var tid for kveldsmat og legging :)

Akkurat når jeg holdt på å sovne, kl 11, kom det en jente å «flyttet inn». Ho valgte selvfølgelig å sove på toppen av min køyeseng, når hele den andre også var ledig. Og ho ville ikke ligge stille, så hele senga rista og hoppa og knirket. Kjempegøy!

4 juni
Camilla skal hjem :D Jeg sto opp, sjekket ut, spiste frokost og gikk å kjøpte siste gave til Cathrine :) eller jeg kjøpte 3 faktisk :) Brukte litt mer enn planlagt, men det får så være! Vil at ho skal bli glad :D Og ho fortjener alt sammen, burde kjøpt masse mer til ho. Desverre har jeg ikke funnet alt jeg skulle kjøpe, så det er jo litt kjipt :(

Etter shoppingturen, hvor jeg også fikk tatt de siste bildene fra USA, satt jeg på hostellet å ventet på shuttlen til flyplassen. Fikk spist litt kjeks med peanøttsmør på og koste meg :) Hadde tenkt å la resten bli igjen, men det er så godt at jeg bare måtte ta det med meg hjem xD Skal vedde på at Cathrine også kommer til å like det :)

Shuttlen kom når den skulle. Vi plukket opp en hyggelig mann jeg prata meg på veien :) vel fremme på flyplassen var det ca 3 timer å vente, ganske kjedelig. De hadde så få butikker. Jeg fikk kjøpt en siste liten gave til mamma og pappa da.

På flyet ble nakkestøtta til dama ved siden av meg ødelagt, så ho og mannen flytta. Det betyr at jeg fikk 3 seter for meg selv, og kunne ligge å sove :D

Fiji 10-23 mai 2010

Fiji 10 mai – 23 mai 2010

10 mai
Etter å ha flydd fra Sydney til Auckland, ventet der litt og flydd videre ankom vi endelig Fiji! :) Det har vi gleda oss til lenge :)

På flyplassen i Sydney åpnet de skranka så man kunne boarde, så jeg gikk bort. En dame sa surt at vi ikke kunne boarde enda, så jeg gikk og satt meg igjen. Akkurat i det jeg satt meg ned, sa ho i micen at man kunne boarde. Hva skjer med at ho ikke bare kunne si «2 sec»? Egentlig ganske vittig! Maten jeg fikk var god! Frokostblanding, frukt, muffins og is :) Jeg spurte etter noe vegetar. Var utrolig godt! Nam nam :) På flyet fra Auckland til Nadi var det ikke like greit. Det var pai med enten lam eller kylling, is på pinne og en liten salat. Jeg byttet paien min mot Simen sin is og salat. Så begge ble mette :) Åsså fikk jeg bestilt vegetarmat til de neste flya vi skal på :)

Vi ankom Fiji litt før 7, hentet bagasjen og ble kjørt til hotellet. Det er helt greit, fint til å være backpackersted egentlig :) og vannet i dusjen var godt og varmt! Deilig med eget bad igjen å. La meg tidlig, for frokosten dagen derpå er kl 6.30!

11 mai
GRATULERER MED DAGEN, TANTE! :)

Vi sto opp rett før halv 7, spiste frokost og ble hentet av bussen som kjørte oss til fergekaia. Derfra tok vi båt til en øy som heter Bounty. Vi bor i en liten, ikke så veldig fin men helt greit, bungalow. Øya er ganske fin og man kan snorkle osv :)

Jeg gikk på gratis dykke-med-utstyr-i-bassenget ting :) Var kjempekult! Har alltid hatt lyst å dykke, og nå fikk jeg endelig sjangsen – gratis! Jeg hadde til o med så flaks at jeg var den eneste, så jeg hadde instruktøren helt for meg selv ^^ Det var litt dumt da, for jeg tror han flørta litt mye, og kalte meg for «Scubabarbie», haha!! Han var 20 år og tysk. Åsså trodde jeg at jeg kunne dykke gratis i havet også, men det kosta penger. Han ble litt sur siden jeg ikke skulle allikavel :p Huff!

Lunsjen var himmelsk :D Sånne tjukke spaghettibånd, med pasta og sopp oppi, med salat og et himmelsk, hjemmelagabrød til! Nam<3 Man kunne få noe biffgreier oppi, men jeg er jo vegetarianer så det går ikke!

Simen og jeg har samla flere kilo sjell i dag! Og jeg har laga halvparten av en gave til Cathrine :) Blir spennende å se om jeg noen gang blir ferdig med den! He he Vi har også nytt det deilige, 30 grader varme vannet og solt oss på stranda, og prøvd den svære, deilige hengekøya på utsiden av bungalowen vår! :) Livet er herlig, dere!

Halv 7 var det middag! Jeg fikk fish and chips, mens Simen fikk roastbiff med hjemmelaga potetmos! Til dessert fikk vi bananasplit! Naaaam<3 Vår tyske dykkerinstruktør-venn spiste med oss, og to engelsk folk. Hyggelig :) Han var ikke sur, så tror kanskje han bare ble skuffet over at jeg ikke skulle dykke allikavel..

Etter mat gikk vi til bungalowen og slappet av, og la oss :)

12 mai
I dag sto jeg opp ca 8, tok noen få bilder, og så sto Simen opp. Vi gikk og spiste en himmelsk frokost! Pannekaker, som vi tok banan oppå, det himmelske hjemmelaga brødet og vannmelon. Den juicen de hadde var også knallgod! Nam!

Etter mat gikk vi og solte oss. Halv 11 var det noe som het "Coconut jeweleri making", så jeg gikk for å bli med på det. Vi skulle lage armbånd av en kokosnøtt. Først gikk vi i jungelen og fant nøtter. Han mannen klatra opp i en sikkert 20 meter høy palme og entet en! Resten fant vi på bakken. Så måtte vi fjerne det ytterste laget, sånn at bare den hårete kjernen med kokos og melka var igjen. Så gikk vi ned på stranda, og han fant frem betongblokker, la sand på den og sa at jeg skulle gni den frem og tilbake til all "pelsen" var borte og den var glatt. Det tok en liten stund, kan du si. Så gikk vi opp til verkstedet hvor han kuttet av endene med en stikksag og pusset den ned litt, og fjernet kokosen. Tilslutt fikk jeg en bit gult sandpapir og beskjed om å pusse på den helt til den var glatt og "myk" både utenpå og inni. Tror det tok nesten en time! Men det var ganske gøy, og avslappende! Satt i sanden med beina i sola og pusset :)

Armbåndet ble ganske fint :) Veldig stort da! Men det var kjempegøy å lage, og jeg gjør det gjerne igjen om jeg får sjangsen :) Jeg har ikke helt bestemt meg for om jeg skal ha det sjøl, eller gi det bort i gave.. Vi får se :)

Apropos gave, så har jeg også laga ferdig gaven til Cathrine jeg begynte på i går :) Så da er det i boks!

Vi har solt oss en god del i dag, bada masse og brukt baderingen for første gang siden Maldivene. Deilig å bare flyte rundt på den!

Lunsjen i dag var pasta, poteter, salat og grillmat. Jeg kunne ikke ha noe av grillmaten, siden jeg har blitt vegetarianer, men pastaen var kjempegod :D nam nam! Vi spiste sammen med en norsk gutt, Joakim, fra Nord-Norge et sted. Hyggelig :)

Etter lunsj var det bading, soling, spising av kjeks når det ble servert te, dusjing og pakking. Greit å ha alt ferdig i kveld, siden vi må være klare halv 9 i morgen tidlig. Vi skal nemlig hoppe videre til neste øy. Ganske greit å ha det sånn, for da rekker man ikke å kjede seg. Håper det er like fint der vi skal, og at folka er like hyggelige :)

Middagen i dag var biff eller steik. Heldigvis hadde de noe fisk til meg :) Fikk potetstappe til, og fruktsalat med is til dessert! Nam<3 Vi spiste med han norske og han tyske dykkerinstruktøren. Etterpå gikk vi tilbake til bungalowen og la oss veldig tidlig.

Det har vært steikende sol i dag :) Deilig, og veldig varmt!

13 mai
Vi sto opp ca halv 8, gjorde oss klare, spiste frokost og hoppet på ferga til Waia Lailai Eco Haven. Turen tok ca 1 time. Øya er stor og frodig, men det er en god del koraler og steiner i vannet, så det er ikke 100% perfekt å bade. Men det gikk :) Deilig vann!

Til lunsj fikk vi spaghetti, fisk og ris med salat. Var godt :) Men litt rart å få både spaghetti og ris på samme tallerken.

Resten av dagen har vi bare brukt til å slappe av, jeg mest i en hengekøye nede på stranda og litt på rommet, mens Simen bare har lagt inne. Det var nemlig overskyet, så det var ikke så mye vits å prøve å sole seg. Vi fikk tida til å gå med boklesing, spilling av kabal og høring på musikk. Og soving, for Simen sin del.

Til middag var det fisk, kylling, ris og poteter. Jeg spiste alt untatt kylling. Og så fikk jeg ananas! Det var skuffende at vi ikke fikk dessert da :( Jeg ville ha! He he

14 mai
Frokost kl 7! Det gikk greit å stå opp da, utrolig nok :) de skrur av strømmen midt på natta! Så kommer den på fra 10 til 12 eller noe, og er borte til 5-6 på kvelden. Rart!

Frokost bestod av frokostblanding og pizza. Merkelig kombinasjon, men det var godt :) Desverre var det ganske så overskyet på mårran og formiddagen, men jeg fikk kapret en hengekøye og lå der og leste, hørte på muikk og spilte kabal. Man blir vel brun selv om det er skyer forran sola? Heldigvis er det i alle fall varmt her ^^

Lunsjen i dag var nudler, fisk og spaghetti. Jeg spiste ikke spaghetti da, siden det var kjøttsaus på. Maten var god :) etter lunsj badet jeg litt og fikk solt meg bittelitt mens sola tittet frem et øyeblikk. Desverre varte det ikke lenge. Jeg og Simen gikk en tur langs stranda, og fikk sett på når de lokale folka laga smykker, bokmerker osv. Flinke folk :)

Ellers har vi bare slappet av og dasset rundt. Kjedelig når det ikke er sol. Vi vil sole oss og bade, men det er ganske grunt og steinete på stranda her, så det er ikke det beste stedet å bade. Vi får håpe det blir bedre i morgen, når vi drar til Korovou :)

Til middag var det kylling, som jeg ikke spiser, så min middag ble ris, brød og gulrøtter! Var godt da :) Men skulle gjerne hatt fisk også!

15 mai
I dag våknet vi til regn :( Frokosten var god frokostblanding med sjokoladesmak, vannmelon og brød med ost på skorpa. Var bedre etter at man fjernet den skorpa da :p Osten smakte litt rart, etter min mening.

Etter frokost pakket vi, leverte sekkene og slappet av litt før vi tok båten til Korovou.

Det regnet masse mens vi tok ferga, og mens vi spiste lunsj på Korovou. Vi har fått en, jeg vil nesten si kjempefin!!!, seafront-bungalow. Jeg liker meg kjempegodt! Og det er glovarmt vann i dusjen og strøm 24/7! :) Maten er også god!

Når han ene som jobber her leverte bagasjen til bungalowen vår, spurte jeg om det var sjangs for sol i nærmest fremtid. Han sa "It depends. When do you want sun?" Jeg svarte "Hmm.. At 2 this afternoon". Han sa "Ok! Believe in it" Og folkens, gjett hva? Det ble sol og fint vær mellom 1 og 2! Jeg rakk til og med å bli litt rød på brystet! Nice :D

Vi snakket kjempemasse med en koselig jente fra England på 23 år. Ho var gøy :) Vi spiste middag med ho, en tysk "gutt" på 25, en engelsk gutt på 23 og en anna engelsk jente på 19. Var kjempekoselig! Jeg fikk prata litt tysk med han tyske, det var igrunnen litt gøy :) Vi ble sittende og prate til rundt 11. Da gikk jeg for å legge meg, og Simen kom rett etter. Så vi satt ny Fiji-rekord på å legge oss seint. De andre dagene har vi bare hoppet tidlig i loppekassa.

Vi fikk forresten se "Bulaguttene" danse, og etterpå måtte vi også prøve! Det var gøy ^^ og vi hadde to dansekonkurranser. Ganske så gøy når de gjør sånne ting for oss :)

16 mai
16 mai dere! I morgen er det nasjonaldagen vår, og jeg sitter på andre siden av jorda. Blir litt rart å ikke være hjemme. Men jeg og Simen har flagg med oss, så vi skal gå i tog på stranda og synge sanger (kanskje)! Hehe

Frokosten var brød med syltetøy og smør, og litt frukt. Godt :) Brødet hadde rosiner i, og kan i grunnen sammenlignes med boller. Kjempegode da :)

Jeg ble med de to engelske jentene vi spiste middag med i går, til kirka. Det var bryllup i dag, så det var kult at vi fikk se på. Men det var ikke så gøy. Det minnet mer om en gudstjeneste, og de snakket omtrent bare fijiansk, så det var ikke stort jeg skjønte. Gøy å ha vært med på det da!

Været i dag er veldig skiftende. Plutselig høljregner det, så skinner sola og så regner det igjen. Kjedelig :( Vi vil ha bare sol! Fikk lagt meg ned på matta for å sole meg, og så begynte det å regne. Yay.

Vi har stort sett bare hengt med to tyske gutter, tre engelske folk, og en italiensk jente. Vi spilte kort og bare hang. Var litt gøy, men ville heller hatt sol og lagt og steiket meg på stranda!

Til middag fikk vi buffet som bestod av salat, pølser, poteter, pasta, ris med curry, ris med grønnsaker, boller/rundstykker og lammekjøtt. God mat! :)

Vi satt med en tysk gutt og er par fra England/New Zealand som bor i Australia. Veldig hyggelige folk :) Jeg gikk og la meg halv 10-10, var så trøtt!

17 mai
"Gratulerer med dagen, alle sammen!"
Det føles rart å være på den andre siden av jorda, og tenke på hva folk gjør i dag. Her er det ingen tegn til is, ballonger, 17mai-sløyfer, barnetog, russ eller noe. Men jeg og Simen har i det minste hvert vårt flagg vi kan vifte med :)

Vi startet dagen med frokost, som bestod av smultringer og ananas. Var faktisk veldig godt :)

Så solte vi oss sånn ca en halvtime, var med på fiskemating og plukket kokosnøtt som vi drakk kokosmelka og spiste kokos fra. Det var gøy :) Så tok vi båten til neste øy på lista, Coral View. Det er ganske fint her :) Vi bor i en liten hytte. Koselig. Vi møtte igjen to norske jenter vi møtte i den botaniske hagen i Brisbane. Ikke de to vi møtte i India, men to andre som var sammen med de i den botaniske hagen.

Vi fikk lunsj når vi kom hit, og det var frityrstekt gresskar med ris og salat. Det var faktisk ganske godt! :) Etter det fikk vi omsider vaska klær, det har nemlig vært strålende solskinn i hele dag :D

Vi badet og hang litt på stranda før det var på tide med en dusj. Jeg laget en ankellenke til meg selv, av noen sjell jeg fant på stranda. Jeg syns selv at det ble ganske bra :) hihi Så var det middag. Dagens nedtur! De hadde tre typer kjøtt, men ingen fisk. Tilbehøret var poteter, kålsalat, spinat og to typer "røtter" fra Fiji. Spinaten smakte jyslig! Så ille at jeg faktisk spyttet det ut igjen. Kålsalaten var utelukket på grunn av kålen, man spiser ikke rå kål! Og de derre røttene var ikke gode. Så min 17-mai middag var poteter med saus og ketchup.. Fantastisk! Ble faktisk ganske irritert over at de ikke klarer å lage noe annet til folk som sier ifra "Jeg er vegetarianer, men jeg spiser fisk". De skrev det til og med ned! Og det samme med ho engelske jenta som vi er på samme tur som. Dårlig av folka her!

Men men, jeg ble nesten mett. Er ikke glad i poteter heller, men hadde ikke akkurat noe valg. De selger jo ikke mat her..

Etter mat hadde vi litt lek. Først dansing og så en lek hvor man skulle stille seg under et mønster fra kortstokken, og hvis man var under et mønster som ble trekt var man ute. Var litt gøy, gøy å være litt barnslig igjen :)

Etter lekene satt jeg lenge og snakket med de to norske jentene fra den botaniske hagen, før vi gikk ut og satt oss med Simen og den italienske jenta, Rebecca. Jeg og de norske jentene tok kvelden halv 12, mens Simen og Rebecca ble igjen med Simens bacardi-flaske.

18 mai
Vi fikk god frokost! Samme frokostblanding som jeg fikk på flyet fra Australia til New Zealand, frityrstekte pannekaker og frukt. Var godt ^^ Man kunne få loff også, men jeg ville ikke ha det.

Dagen har vi brukt til å sole oss og bade, og henge med de to norske jentene "fra" Brisbane. Og selvfølgelig vår italienske venninne, Rebecca! :)

Fått litt farge i dag :D Hatt fint og varmt solvær i hele dag :)

Lunsjen var biff burger, så jeg og de andre vegetarianerne fikk speilegg inni istedet for biff! Var dritgodt! Skjønner ikke at jeg ikke har tenkt på det før! Kommer til å lage det hjemme, etterhvert :)

Middagen var buffet som bestod av svin med grønnsaker, eggplant med ost rundt, ris, potetmos og salat. Åsså fikk man kyllingsuppe og rundstykker. Etter mat satt vi (Simen, de to norske og jeg) oss ut. Gøy å prate om rare kunder man møter på jobb og rare lærere man har hatt osv.

Jeg og de to norske gikk og la oss i 10-tida, mens Simen ble igjen med de to engelske som har nøyaktig samme reiserute som oss her på Fiji, og italienske Rebecca til ca 12.

19 mai
Frokost, pakke, sjekke ut og sole seg! Så var det lunsj før vi tok båten til Mantaray Island, som er en liten, søt og koselig øy!

Vi fikk hjemmelaga iste som velkomstdrink. Den smakte himmelsk! :) Vi bor i en søt, veldig liten hytte på stolper. Har ikke eget bad da, men det gjør egentlig ingenting. Doene og dusjene var fine :) Vi bor ved siden av to "gutter". Den ene kommer fra Brasil og den andre fra Frankrike. De bor og jobber i Oslo, skjønner litt norsk men snakker omtrent bare engelsk! Hehe De var kjempehygglige :)

Simen og jeg fikk solt oss bittelitt før sola forsvant bak "fjelltoppen" på øya. Etter det flyttet vi oss opp i hengestolene og hengekøyene for å lese og høre på musikk :)

Om kvelden var det indisk curry buffet. Jeg spiste ris, pasta, salat, fisk og de derre "brøda" som er sprøe. Tror de heter roti eller noe. Er en frityrstekt lefse, tror jeg. God mat!

20 mai
Jeg våknet tidlig, og fikk ikke sove mer så jeg sto opp og tok en dusj. Frokosten var kjempegod! Pannekaker, en slags kake/brød, loff, arme riddere, frukt osv. Danielle, ho engelske som er på akkurat samme tur som oss, fikk meg til å smake på pannekake med peanøttsmør. Det var faktisk godt :)

Etter frokost sjekka vi ut, og solte vi oss frem til lunsj. Vi kunne velge mellom 15-20 forskjellige retter, så laget de det hver enkelt ville ha. Jeg tok spansk peppermakrell. Den var ganske god, men smakte litt utvannet i forhold til norsk makrell. Etter lunsj så vi på når noen jenter laga kurver av palmeblader. Vi gadd ikke siden man ikke får de gjennom tollen.

Jeg pratet litt med Gia, en 4 år gammel jente fra Sveits. Ho viste meg tegningene sine, og fortalte om lekeplassen sin! :) Vi pratet tysk, men ho brukte noen ord jeg ikke forsto innimellom. Sikkert noen sveitsiske.

Mellom 2-3 tok vi båten til Beachcomber, siste øy! På ferga møtte vi 9-10 stk vi har møtt på øyene forskjellige dager og steder. Hyggelig å se folk igjen :)

Vel fremme på Beachcomber fikk vi et rom med to senger, varmt vann og håndkler! :) Pluss kjøleskap og kaffe/te. Nice! Øya er stor, og det er faktisk mye finere her enn jeg hadde trodd. Tror faktisk det er den fineste øya.. Bounty kan konkurrere, men vi har finere rom her. Jeg vaska noen klær, og vi dusja før middag. Og vi sang en laaaang sang. Den går sånn her:

"Fiskebolla lever i havet, havet er fiskebollas hjem. Dette er det første verset, nå er det bare 99 igjen".

For å gjøre en lang historie kort: vi sang alle 100 versa! Tok ca 20 minutter! Ha ha

Så var det middagstid. Buffet med himmelsk mat! Fisk, fløtegratinerte poteter, salat og et brød som smakte som "bakers" boller! Naaaaam<3 Det brødet var bare fantastisk! Jeg spiste 6 skiver! (De er små, altså) he he
Vi fikk dessert også! Is med en slags krydderkake oppi. Nam nam! :) Ble stappmett!

Ho ene jenta der var vegetarianer, men spiser fisk. Forklaringa: Ho syns synd på dyra, men ho tror ikke fisk har følelser siden de glemmer ting etter 7 sekunder (visstnok). Syns det var litt vittig! He he

Etter mat gikk jeg på rommet å hørte på musikk og leste. Var trøtt og sliten, og det var ikke så spennende i baren. Musikken var så høy at man måtte skrike, så jeg fant ut at jeg heller ville trekke meg tilbake :). Det kom en dame og banket på, ho skulle bare ta av sengeteppene for oss! Det er vel litt luksus? Bare ta av teppet og gå igjen.

21 mai
Nå føler jeg at tida går gørrfort! Skulle ønske vi hadde mer tid i sola her på Fiji, samtidig som jeg gleder meg til USA og det blir godt å komme hjem, selv om jeg på en måte ikke vil være ferdig med turen enda! Er blitt så vandt med å reise, og å være vekk fra familie, venner og Norge.

Frokosten var knallgod! Kjukke pannekaker som jeg tok banan og peanøttsmør på og litt fisk i sweet chili saus, og en muffin og frukt til dessert.

Etter mat la jeg meg ned på stranda og solte meg 3 timer og badet litt. Var overskyet, men sola tittet frem innimellom. Var deilig med skyene, for det brant ordentlig godt når sola var fremme. Deilig med avslappende dager her på Fiji! Skulle gjerne vært lenger. Tida har gått så sykt fort her!

Lunsj var også knallgod! Buffet hvor jeg valgte fisk, ris, salat, ananas og indisk "brød" ting. Nam nam! :)

Etter lunsj leste jeg ferdig boka mi for andre gang, pakket sekken ordentlig, gikk en liten runde og fikk tatt noen bilder og spiste muffins når det var tea-time. Vi slappet bare av og dusjet frem til middagstid.

God mat i dag å! Ca samme som i går. Åsså fikk vi sjokoladekake til dessert :)

Etter mat satt vi, det vil si jeg, Simen, danielle, tom ( de to engelske som er på sanne tur som oss) og de to franske og Brasilianske fra Mantaray, og pratet og de drakk litt. Var koselig :) Åsså så vi på dansing osv.

Jeg gikk å la meg halv 12-12. På veien gikk jeg forbi livebandet, åsså spurte gitarmannen hva jeg het og hvor jeg kom fra, før han sa at det var hyggelig å møte meg! He he Koselig :)

22 mai
Siste dag :( I morgen flyr vi hele veien til L.A. Litt trist å forlate Fiji. Er blitt så vandt med å være her. Å det har gått så fort! Føler jeg har vært her bare noen få dager. Vi hadde i alle fall fint vær, og fikk steika oss i sola :)

Da vi kom tilbake til Nadi hadde jeg hodeverk, så jeg ble ikke med de andre ut å spise. Litt kjipt å gå glipp av siste kveld med alle sammen, men sånn er det!

23 mai
Vi våknet ganske tidlig, surra litt, pakka ferdig og spiste, før vi gikk bort på hostellet til Danielle og Tom. Vi ventet i 1 time før Danielle kom. Vi fikk prata litt og sagt hadet før taxien vår kom og kjørte oss til flyplassen. L.A here we come! :D

Comments (1) »

Australia!

Oj folkens! 3 uker siden sist.. Jaja, faar prOve aa huske det viktigste.

Vi var paa seiltur til Withsundays. Hadde mest daarlig vaer. Men vi fikk snorklet og gatt en 3 timer bushwalk opp paa et fjell, hvor man ikke hadde noe utsikt paa grunn av all taaka! wee :)

Vi saa deilfiner, skilpadder og masse fine fisker da :) Og vi fikk solt oss paa Whitehaven beach! Google it! Veldig fint!

Paa baaten var det 4 dansker, to av de bodde vi paa rom med, det var ogsaa 2 svenske og 3 norske paa vaar alder. Saa vi hadde det gOy sammen :D Ho ene danske het forresten ogsaa Camilla Larsen! Vittig :)

Vi fikk masse god mat paa baaten, blant annet hai, sjokoladekake, gresskarsuppe, hvitlOksbrOd, is, nachos osv :) Nam! Maten ble hOydepunktene siden vaeret var saa daarlig.

Etter at vi reiste fra Airlie Beach og satt kursen nedover hadde vi en nesten-gaa-tom-for-bensin-opplevelse. Lyset paa reservetanken lyste, og vi fant ingen bensinstasjoner. Men heldigvis kom vi oss akkurat frem til en i tide. Jeg satt og ba til universet hele veien, og jeg tror det hjalp litt! for vi kjOrte en del km etter at reservetanken var blitt tatt i bruk, og chubbyn bruker 14 liter paa 100 km! SYKT!

Langs veien har de masse rare og morsome skilt, og de kommer det bilde av en eller annen gang :) Noen er til barna «Hei barn, det er fortsatt 4 timer igjen» osv!

Vi var innom Brisbane, Surfers Paradise og Byron Bay. Nice :) I Brisbane var vi i den botaniske hagen og der mOtte vi to norske jenter som jeg og Caroline mOtte i India for over 2 mnd siden! Utrolig kult! :D Saa vi snakket litt med de.

Etterhvert har jeg laert Simen aa handele mer Okonomisk ogsaa. Naa kjOper vi omtrent bare billigmerkene paa butikken :) Backpackere maa spare penger, vet dere! :)

I det hele tatt var Queensland «The sunshine state» mest regnevaer. Men New South Wales derimot, her har vi bare hatt sol omtrent hver eneste dag :) Saa vi har faatt solt oss litt i det siste, men vi er mye blekere enn vi var i Thailand. Fargen forsvinner fort :(

Jeg fant en 50-dollar seddel en dag! Det er nesten 300 nok! Sykt! Og jeg finner smaapenger hele tida. Har funnet over 300 norske tilsammen :)

Simen har smakt paa kengurukjOtt, og likte det godt :)

En dag hadde vi en skummel opplevelse! Vi laa i mOrket i bilen og hOrte paa musikk og slappet av, og jeg kjente litt kiling/klOing paa handa. Jeg tenkte det var en maur, og ville mose den. Men jeg fant den ikke helt, saa vi tok paa lyse. Og hjelp! Det var en edderkopp! Vi fikk kasta den ut, og alle overlevde. Vi har ikke peiling paa om den var giftig, saa det var gOrr ekkelt!

Den nest siste dagen med chubbyn vaska jeg den i 1 1/2 time utvendig med en klut. Det ble ganske saa bra, og vi slapp aa gaa til en vaskehall og betale 10 dollar fOr vi leverte den saa det var veldig greit :)

Vi var litt smaanaervOse da vi skulle kjOre inn til Sydney by og levere den. For vi hadde ikke helt peiling paa veien, og vi var redde vi ville kjOre feil og komme gjennom unOdvendig mange bomstasjoner. Vi klarte oss med den ene som man maa gjennom naar man kjOrer over Harbour Bridge, dere vet den kjente broa ved siden av operahuset? :D Og vi fant veldig greit, vil jeg si, frem til Travellers Autobarn og fikk kvitta oss med chubbyn! :D

Deretter gikk vi noe som fOltes som 100000 mil, og fant det backpacker hostellet vi hadde sett oss ut paa forhaand! Vi gikk ikke feil en eneste gang, bare gikk rett opp dit! uten kart eller noe :D Awsome! Vi har kjOrt og gaatt utrolig lite feil generelt! Tror vi blir guidet av vaare aandelige veiledere eller noe :) hihi

I gaar, etter aa ha kommet oss inn paa hostellet, gikk vi tur til operahuset og var inne der og kikket litt :) KULT! Vi fikk selvOlgelig ogsaa tatt noen bilder :)

Vi fikk gratis middag i gaar, jeg hadde fish and chips<3 NAAAAM<3 Og vi faar gratis middag i dag og morgen ogsaa, vet ikke med sOndag enda, men det kan hende da ogsaa! Vi fikk i alle fall gratis frokost hver dag, gratis simkort, gratis 1-times internettkort og noen andre smaating :)

Vi deler rom med en amerikaner som egentlig er i Irak i militaeret og en skotte :)

Vi koser oss i Sydney og skal utforske mer de neste dagene! :D Paa mandag venter herlige Fiji! :D
Take care!<3

Comments (3) »

Sydney, Australia

6 mai
Vi sto opp, fylte litt bensin, kjørte til første rasteplass, vaska og rydda bilen og kjørte til Sydney. Vi fant utrolig nok ganske greit frem :D Vi fikk levert chubbyn, og alt var bare deilig. Endelig sove i en seng, ha dusj tilgjengelig, et kjøkken, varme og alt man trenger! :)

Vi gikk en vei jeg håpte var riktig, og endte opp på et hostel vi hadde sett oss ut på forhånd :) Vi betalte 99 aud for 4 netter. Fikk 1 time gratis Internett, simkort, telefonkort, gratis frokost, gratis middag og events osv. Awsome!

Vi deler rom med to gutter. Han ene har vi foreløpig bare sett sovende da vi kom. Han andre har vi pratet med. Han kommer fra Skottland og er kjempehyggelig :)

Jeg og Simen gikk tur til Oprahuset og Sydney Harbour Bridge. Var kult å se det på ordentlig :)

I kveld skal vi spise middag på en restaurant hvor vi fikk gratis-middag-kupong til :) Gleder meg til det! Få mat servert, og slippe oppvask etterpå :)

Jeg tok en dusj, mens Simen var på nettet. Han hadde visst hilst på den sovende amerikaneren å. Han er egentlig i militæret i Irak, men har ferie nå. Så han skal snart tilbake dit.

Etterpå gikk vi for å spise. Jeg bestilte fish and chips, mens Simen spiste pasta carbonara. Min var gørrgod! Skal ha det samme igjen i morgen, vi skal nemlig bruke Simen sin kupong da, hvis vi ikke venter til søndag. Får se :) På lørdag er det gratis mat med hostellet, så vi skal mest sannsynlig bli med da å :) Jeg tjente faktisk penger på å spise der! Fant 10 cent på veien ^^ he he Har en tendens til å stadig finne penger. Har så langt funnet 54,30 australske dollar, over 300 norske!

Etter mat gikk vi tilbake og så litt på tv. Jeg syns ikke det var så gøy, pluss at jeg var gørrtrøtt så jeg gikk på rommet og bare var der litt og la meg i 10-tida. Var gørrtrøtt etter 3-4 timers søvn i går natt.

7 mai
Jeg sto opp litt over 6, stelte meg, spiste frokost, hang litt i tv rommet og gikk på internett. Det er akkurat 3 uker siden sist, så det var litt å oppdatere seg på :)

Etterpå gikk jeg tilbake på rommet og slappet av litt igjen. De tre guttene sov fortsatt, så det var stille og rolig.

Simen sto opp ca kvart over 9, så da gikk vi og stressa noe sinnsykt med å få betalt bomstasjonen fra i går. Man måtte ringe, men så måtte man på nettet og masse stress! Men vi klarte det til slutt :) Jeg er ikke sikker på hvor mye de tok fra visakortet, men det skulle være sånn 3 dollar eller noe. Vi får se, mamma skulle sjekke i nettbanken :)

Vi har gått masse i dag! Rundt halve byen, minst! Men det er spennende :) vi var innom St. Marys katedral, et museum, vi gikk under harbour bridge, rundt i en litt rikmannsnabolag osv. Simen fikk kjøpt en kengurupung, ja en ekte en, skal visst bringe lykke. Han kjøpte seg også en meget tykk bok om USA, nemlig lonely planet. Han kjøpte også en pose med jelly-beans i løsvekt. Det viste seg at det var meget dyrt! Han betalte over 10 dollar for en liten pose. Mange gode, mange ikke fullt så gode.

Vi slappet av og Simen fikk vasket masse klær. Så gikk vi bort til The Guff og spiste der igjen. Jeg spiste fish and chips i dag også. Simen spiste en eller annen kylling. Tror jeg syns min var bedre enn han. Da vi kom tilbake så vi på tv en liten stund, før vi gikk og la oss.

8 mai
Jeg sto opp litt før 8, tok en lang, varm dusj og spiste frokost. Da jeg skulle pusse tennenen, møtte jeg en jente inne på doen som hadde tatt tattoo i går. Vi snakka litt om tatoveringer osv, og så plutselig fant vi ut at vi bare kunne snakke sammen på våre vanlige språk. Ho var nemlig dansk :) Så vi pratet litt, koselig :)

Etterpå gikk jeg en tur oppover for å se litt hva som var der, men det var ikke så veldig spennende. Seinere, etter at Simen hadde tatt en dusj og litt sånn, gikk vi for å se litt på kjøpesentre osv. Vi gikk utrolig langt, og kom til noen i chinatown området. Jeg fikk gratis handlenett :)

Kneet holder på å drepe meg da.. Det verker mer og mer.. Kanskje ikke så rart når vi går mange km hver dag på flipp flopper.. :p Og kneet er ikke helt bra i utgangspunktet. Men men, jeg kommer meg rundt :) Skal ikke klage!

Vi gikk etterhvert tilbake til Funk House og laga oss litt lunsj. Det vil si: jeg laga pasta, mens Simen spiste pad thai han kjøpte på veien :)

Vi følte for å bare slappe av, så vi bare hang rundt på på hostellet og slappet av før vi gikk og spiste på The Guff for 3 dag på rad. I morgen skal vi lage mat sjøl da, for da er det filmkveld her med gratis popcorn og godteri ^^ Så vi skal lage oss mat og joine der :)

Simen ville ikke spise middag i dag, så jeg ble med funk house til the Guff alene. Snakka med noen tyske, amerikanske og serbiske gutter. På the Guff fikk jeg klem av en random gutt og det var en bil med tre gutter som ville ha mobilnr mitt og ha meg med på en kjøretur osv. Jeg takket nei, og sa at jeg ikke ville bli kidnappa! Haha De lo av meg, men ville komme til hostellet og besøke meg i kveld da. Heldigvis kommer ikke gjester inn :)

9 mai
Jeg sto som vanlig opp før de andre. Jeg gikk en liten tur, fikk låne litt gratis Internett og sjekket mailen, og hang i tvrommet med de andre folka på Funk House.

Vi så på film da Simen sto opp, så gikk vi den laaaaange turen til Darling Harbour for å se akvariumet. Kult å gå rundt i glasstuneller med haier og fisker som svømmer rett over hodet ditt ^^

Vi fikk vekslet de siste australske dollara over til amerikanske dollar. Siste dag i dag, så kan jo like gjerne få det gjort! :)

Vi gikk tilbake på hostellet, dusjet, pakket og laget mat og så på film. Var filmkveld med filmen «it’s complicated». Ganske gøy igrunnen :)

10 mai
Vi sto opp tidlig, på grunn av noen som bråket i gangen. Vi fikk spist frokost og tok shuttlebussen til flyplassen. Frisk og god luft 06.30 :) trist å forlate Sydney! Skulle gjerne vært her lenger, men blir nok en tur tilbake siden :)

Grafton til Sydney, Australia

26 april
I natt har det blåst noe sykt! Trodde det lille teltet vi har bak skulle blåse av! He he Men det gikk bra :) Simen fikk festet det godt. Det var litt kjølig også, men det er vel det man kan forvente. Er jo høst her nede.

I dag klarte jeg i det minste å sove litt lenger :) Våkner tidlig, men klarer å sove videre en liten stund til. Vi spiste og pakket, og kjørte til Grafton. Der la vi oss i en park og solte oss. Deilig :)

Vi gikk på et kjøpesenter og fikk handlet litt middag også. Tror jeg har nok mat til resten av oppholdet, bortsett fra at jeg må kjøpe et brød etterhvert. Det eneste vi bruker penger på et mat, bensin og overnatting! Kjedelig, man føler liksom ikke at man får noe igjen. Men det er like greit, for vi har ikke plass til å handle. Sekkene er ganske fulle.

Vi tok litt bilder, og endte opp med å flytte bilen ca 100 meter, ned til vannet. Der var det en brygge hvor vi satt opp bord og stoler, og nøyt kveldssola. Men jeg skal si det ble kaldt når sola gikk ned. Da måtte jeg ha på genser, jakke, sko, bukse og sovepose. Den varma desverre veldig dårlig, men det hjalp litt. Vi flyttet oss opp, bak bilen. Der laga vi mat og gikk og la oss ganske så tidlig. Man blir så tidlig trøtt når det ikke er så mye å finne på.

27 april
Vi spiste sein frokost, slappa av på brygga og tok en kikkerunde i butikkene. Simen fikk kjøpt seg fleecegenser.

Etterpå solte vi oss mer, spiste lunsj og bare slappet av og spilte kort. Så laga vi middag og la oss ganske tidlig.

En rolig dag, hvor det ikke skjedde noe spesielt!

28 april
Jeg har begynt å våkne sånn i 6 tida om morgenen. Litt kjedelig. Men jeg bare står opp og legger meg litt igjen osv. Jeg leste ferdig boka mi, men kommer nok til å lese den om igjen. Simen kom og spiste frokost på brygga, så solte vi oss til det ble overskyet.

Da kjørte vi til en campingplass i Arrawarra, rett ved Coffs Harbour. Vi trengte en dusj i dag :) Brødet mitt var blitt muggent :( men det var bare nok igjen til i dag uansett, så det var ikke så ille. Campingplassen her ligger rett ved en brei, fin Strand :) og sola kom tilbake så i dag har vi fått solt oss litt!

Vi gikk en kjempelang tur på stranda, i kanskje sånn 2-3 timer! Var langt å gå, men var fint :) Og det lå masse fine småstein hele veien. Vi solte oss litt etter turen, men vår plass ligger sånn at sola forsvinner bak noen trær ganske tidlig, så vi måtte hoppe over på naboplassen som heldigvis var ledig.

Da sola forsvant derfra å, gikk vi og tok oss en etterlengtet dusj! :) Eller jeg kunne klart meg lenger, men jeg følte at håret begynte å bli litt fettete.. Deilig var det i alle fall :)

Etter dusjen satt vi ute litt, før jeg mediterte en time. Etter det laga vi mat. Min pasta smakte litt rart i dag, tror det kan ha vært enten gryta eller vannet jeg kokte skruene i. Evt at jeg kokte de alt for lenge, men da skulle de ikke smakt sånn rart som de gjorde.. Uansett, godt med mat :)

Vi tok tidlig kvelden, som vanlig.

29 april
I dag sov jeg også «lenge». Til ca halv 8, og jeg pleier å stå opp mellom 6-7 i det siste. Det var deilig :) Lå i senga til rundt 9 da. Deilig å bare ligge der og slappe av.

Vi kjørte et stykke til et sted som het Macksville. De hadde en park hvor vi solte oss i 2 timer, før vi kjørte ned til Kempsey. Der fant vi enda en park, hvor vi har planer om å bli over natten. Vi slappet av en timestid på plenen, før sola forsvant bak et tre og det ble kjølig.

Da gikk vi og handlet litt mat på Coles, og hvilte i bilen. Alle butikkene stengte kl 5, akkurat når vi var ferdig i matbutikken. Så vi får kikke i morgen :)

Vi gikk til bilen, og slappet av, hørte på musikk, sang litt og jeg halvsov litt. Rundt halv 8 begynte vi på maten; deilige pastaskruer! :) Simen hadde salt, pepper, tunfisk og ost oppi. Jeg hadde bare litt ketchup på :p Men så syns jeg det er godt :) Simen sitt ble også veldig godt.

Etter å ha spist i senga, siden det var så kjølig på utsiden, pusset vi tennene, og etterhvert la vi oss. Det kom noen litt merkelige folk og parkerte ved siden av oss, men de reiste igjen :)

30 april
Jeg våknet halv 7, og måtte veldig tisse! Uheldigvis var doene låst, og ingen trær eller busker var godt nok gjemt. Så jeg måtte bare krype inn i chubbyn igjen og vente. Gikk tilslutt på Coles :) Like greit istedet for å vente!

Vi spiste frokost i parken rundt halv 10, solte oss til 12 og gikk for å kjøpe vann og solkrem til Simen. Da vi gikk forbi en minibank fant jeg en 50-dollar seddel! Omg! :D Weeee! Det er nesten 300 nok! :) Gøy.

Etterpå kjørte vi ca 3 km og fant en annen liten park hvor de har grill som ikke stenger kl 6. Man kan ikke sove der da, så vi er litt usikre på om vi skal bli her og grille i 8-tida, og så kjøre tilbake og sove på samme sted, eller om vi skal kjøre videre å se etter et annet sted.

Vi bestemte oss for å bli her. Vi slappet av, hørte på musikk, spilte kabal og spilte kort. Kl 4 spiste vi «lunsj». Og begynte å vente på at vi skal lage mat :p det er nemlig måltidene som er dagens høydepunkt. Tida går litt seint.. Skulle ønske vi hadde hatt en uke mindre i Australia, for nå prøver vi bare å drøye tida.. Men men, vi har det jo bra :)

I 8-tida laga vi mat. Simen spiste kenguru, og likte det veldig godt. Etter mat reiste vi tilbake der vi sov i natt og sover der. Vi kjørte forbi et sted med temperatur. Ute var det bare 12 grader ca 21.15, så det er nok enda kallere om natta og tidlig på morgenen.

1 mai
Vi sov til 9, og spiste frokost rundt halv 10 før vi satt kursen mot Port Macquarie. Det ligger kun 50 km fra Kempsey, så det var ikke den lengste kjøreturen! He he

Vi fant tilslutt en campingplass til 25 dollar, med strøm, badebasseng, solsenger, grill, dusj og vaskeri! Alt man trenger, og i tillegg Coles rett oppi gata.

Vi vaska først noen klær, så solte vi oss i rundt 3 timer eller noe, ved bassenget. Simen tok til og med et bad. Det hørtes ut som han døde, for vannet var kaldt! Men det var forfriskende også, sa han :)

Vi tok en dusj og gikk på Coles. Simen trengte noe nytt brød og diverse. Han sitt var nemlig muggent når vi skulle spise lunsj.

Etter handleturen slappet vi av et par timer, før vi laga middag. Nudler med sweet & sour saus :D Simen hadde resten av kengurukjøttet fra igår til. Nam nam :) Var kjempegodt! Livet er igrunnen veldig greit! Men vi lengter litt hjem å.

2 mai
I natt sov jeg ganske dårlig, men det var ikke så ille. Vi sto opp halv 9, spiste frokost, pakka og reiste fra campingplassen. Vi kjørte et lite stykke og fant en park ved vannet. Det var masse griller, bord og lekeplass. Kjempefint! Vi solte oss i noen timer, tror det ble 4 eller noe! Men det virker som vi klarte oss ganske så bra i forhold til solbrenthet :)

Vi spiste lunsj, og satt oss litt i stolene på utsiden av bilen. Jeg hørte på musikk og spilte kabal på ipoden min. Simen solte seg mest, og spilte litt kabal han å. Vi blir litt hektet! He he

Vi fant ut at det er en bowlingklubb rett over veien, og de har en parkeringsplass hvor vi har planer om å tilbringe natten. Da kan vi være her og bruke grillene i kveld, og kjøre over når vi skal sove. Så kan vi bare kjøre ned hit igjen i morgen tidlig :) Perfekt!

Mens vi venta på å lage mat hadde vi en liten «hysterisk-edderkopp-episode». Det var skummelt! Den krøyp rundt, først på Simen og så på meg. Tilslutt fikk vi kasta den ut, og Simen moste den. Så ingen kom til skade, bortsett fra ganske store Petter-edderkopp!

Vi laga god mat i dag! Jeg hadde pasta og Simen nudler. Oppi hadde vi resten av sweet and sour sausen fra i går. Smakte helt knall :D Nam nam! Etter mat forflytte vi oss opp på parkeringsplassen til bowlingklubben og ble der.

3 mai
I 8-tida måtte jeg veldig tisse, og da jeg kom tilbake var Simen på vei til å bli klar. Vi kjørte ned til den parken vi var i i går, og la i bilen i rund en time før vi gikk og solte oss. Det var ganske overskyet på morgenen, men etterhvert ble det strålende og steikende sol. Vi solte oss i sånn 4-5 timer.. Obs! He he Sikkert ikke så bra for huden, men vi vil bli brune!

Etter lunsj tok vi en gåtur bort på matbutikken. Simen trengte vann og hadde veldig lyst på en pose potetgull.

Da vi kom tilbake vasket jeg opp etter middagen i går, før vi gjorde vårt vanlige kveldsritual; høre på musikk og spille kabal frem til det er på tide å lage middag. Og en lang samtale om alt og ingenting. Skjønner ikke at vi fortsatt har ting å fortelle, men vi kommer stadig på interessante ting å prate om :)

Maten ble god i dag å! Og begge to måtte la noe bli igjen. Vi ble stappmette. Så vi har litt igjen til frokost eller et mellom-måltid i morgen.

4 mai
Dagen startet veldig treigt. Vi våknet, sov 10 min, våknet osv fra ca halv 7 til halv 9-9.. På utsiden var været grått og kjedelig.

Vi kjørte et godt stykke ned til et sted som ligger 60 km fra Newcastle, som er den siste store byen før Sydney. Det er under 200 km dit, så i morgen kjører vi til området rundt Newcastle og på torsdag kjører vi til Sydney og leverer chubbyn og finner oss et hostel.

Vi fant oss en campingplass og slo oss ned. Det var litt overskyet, så det ble ikke noe soling i dag. Tror kanskje kroppene våre er glade for det! Blitt noen soltimer de siste dagene. Jeg fikk vaska noen klær, vi gikk på butikken, leste litt, prata med naboene og slappet av. Jeg vasket opp og vasket hele bilen utvendig med en klut. Den ble veldig skitten, og går i søpla. Vannet ble kølsvart! Og bilen ren og pen :)

Jeg var ganske så flink :) Etterpå gikk vi på butikken igjen, og spiste «lunsj». Så dusjet vi, og slappet av frem til det ble middagstid. Ungene som bodde ved siden av oss, og det var mange av de, bråker verre enn en kasse kaniner! Helt vilt!

5 mai
Vi sto opp 8-halv 9. Simen hadde vært våken siden kl 5 pga ungene. Jeg sov godt i natt :) Noen dager siden sist.

Vi drøyde med å kjøre til kl 10. Vi kjørte til Newcastle. Der fant vi en strand, og gikk en tur på 1 time og tok bilder. Etterpå gikk vi en tur rundt selve byen. Simen ble igjen et sted hvor han fant gratis, random wifi, mens jeg gikk og ventet i bilen. Da han kom, spiste vi lunsj og satte kursen mot Sydney. Vi tenkte å finne et sted å sove, og kjøre resten av veien i morgen tidlig.

Etter en god stund stoppet vi på et sted med bensin, mcdonalds og masse greier. Vi håper at vi kan bli der i natt, og regner med at det er null stress :) Simen kjøpte en sushi-rull med tunfisk, som jeg fikk smake på. Det var kjempegodt :) Så nå vet jeg at jeg liker det å :) vi varma etterhvert hver vår boks med spaghetti i tomatsaus, før vi la oss.

Sør for Airlie til Ballina, Australia

21 april
Jeg sto opp rundt 7, stelte meg og spiste frokost. så møtte jeg Lea, og vi gikk en tur i «parken» og ho vaska noen klær på vaskeriet. I 9-tida sto Simen opp og vi pakket og måtte sjekke ut kl 10.

Vi hang med Andreas og Lea i lagunen, på en cafe og i tvrommet på Beaches Backpackers. Simen trengte noen timer til å få ut alkoholen fra kroppen. Vi reiste rundt 4 og kjørte til Mackay. Stoppet på matbutikk og bensinstasjon! :) i 6-halv 7 tida stoppet vi på en stor parkeringsplass, laga mat, gikk en tur og la oss ganske tidlig. Det gikk heldigvis veldig bra :)

22 april
Jeg sto opp halv 7-7, tisset i en busk, leste litt i boka mi og kikket på kartet. Det regner, som vanlig, så vi tenker å kjøre et godt stykke i dag. Kaskje 600-700 km, ned til Bundaberg eller noe. Vi kikket litt i noen butikker, men det er ikke så gøy! For vi har nesten ikke plass i sekken, og kilogrensa på 20 kg begynner å bli lite. Så shoppinga får vi ta i USA :)

Mens vi kjørte så vi et skilt hvor det sto: «Rest or R.I.P» Herregud! Tenk å ha sånne trafikkskilt langs veien! Var bilde av en bil som hadde kjørt på et tre å. Tok bilde :) Selv om det ikke ble det beste! He he

Vi gikk nesten tom for bensin også! Brukte til og med litt av reservetanken! Plutselig var tanken nesten tom, og det kom aldri bensinstasjoner. Men det gikk bra :)

Vi endte tilslutt opp i Bundaberg, etter å ha kjørt 669 km på ca 8 timer. Vi stoppet på en parkeringsplass, laga nudler med sweet and sour saus og la oss tidlig. Er ikke noe å finne på når det blir mørkt, pluss at vi må flytte oss tidlig.

23 april
GRATULERER MED DAGEN, MAMMA!

Jeg våknet litt før halv 7, og var klar til å stå opp. Vi spiste frokost i 8-halv 9 tida og satt kursen mot Brisbane!

Vi var innom den Botaniske Hagen, hvor vi møtte to norske jenter som jeg og Caroline hadde møtt i Goa, India! Utrolig kult! Over 2 mnd seinere, i en by i Australia med 1,7 millioner innbyggere går vi på de samme to jentene som i India! Kult:)

Vi fant ut at vi ikke gadd å være i Brisbane, fordi det var stress med parkering osv. Så vi kjørte ned til Surfers Paradise. Der fant vi tilslutt en campingplass, og fikk tatt en utrolig deilig dusj :D Etterpå vasket jeg litt klær og vi lagde middag. Koselig! Og her hadde de ordentlige kokeplater, noe jeg ikke har sett siden jeg var hjemme, såvidt jeg husker riktig! Gikk i alle fall mye fortere enn med gass eller på de derre gratisgrillene. Etter maten rigget vi opp senga, og gikk en tur. Da vi kom tilbake hoppet vi i seng :)

24 april
Dagen begynte med sol, men med innslag av regn. Er visst wet-season her nå.. Yay! Det forklarer i alle fall alt regnet da! Hehe

Vi spiste frokost og sjekket ut, før vi gikk en lang tur på stranda. Var veldig fin strand, egentlig :) Og masse store bølger hvor folk surfet! De hadde en god del livreddere også. Vi så noen som vi tror og håper bare øvde. Hvis ikke var det 3 ungdommer som var bevisstløse.. Vi ville ikke gå i veien, eller forstyrre så vi gikk bare tilbake. Men det var ingen sykebiler, så vi tror det bare var øvelse :)

Etter turen kjørte vi til Byron Bay. Vi så de lange strendene, og fyrtårnet :) Vi kjørte videre til Ballina, fordi det var så dyrt med overnatting i Byron Bay. Vi stoppet et sted med en gørrfin strand. Vi spiste lunsj, solte oss og gikk en tur og tok bilder, og plukket noen sjell.

Etterpå fant vi en park hvor vi laga mat og campet. Vi fant ut at vi kommer til å måtte bo på campingplasser nesten hver eneste natt som er igjen av oppholdet her, så vi ville spare pengene for i alle fall en natt. Koster rundt 15 aud pr pers pr natt. Og det er ca 85 kroner. Så vi sparer der vi kan :) Planen er campingplass i morgen :)

Vi måtte på butikken også, siden Simen gikk tom for brød. Så jeg lærte han å handle økonomisk. Han pleier ikke å se på pris, men det fikk jeg han til å gjøre i går. Ble veldig stolt av han, alt han kjøpte var bare billigmerke-produkter!

25 april
I går bevegde vi oss forresten over grensa fra Queensland til New South Wales! :) Er ca 760 km ned til Sydney.

I dag er det Anzac-day, til minne om 1. og 2. verdenskrig. Jeg våknet veldig tidlig, og fikk sett soloppgangen :D Utrolg fint! Pluss at jeg hørte bølgene slå mot steinene. Var flott.

Vi spiste frokost rundt halv 10, og kjørte bort til en campingplass. 27 aud for begge, uten strøm. Vi syns det er dyrt, men det er bare sånn det er her. Vi fikk i alle fall solt oss, dusja, laga mat og vi kan sove godt uten å bekymre oss for at vi står ulovlig :)

Vi møtte en jente fra USA, koselig :) Ho bor rett ved San Francisco, og sa at det er billig shopping der :D Weeee! Blir bra

Australia!

For aa begynne med en liten oppdatering kan jeg jo fortelle om siste del av New Zealand. Jeg fikk kjOpt meg Nike Shox paa salg, til kun 380 NOK! :D Weee!

Jeg var innom subway 3 ganger paa under et dOgn, saa han som jobba der sa til meg: You seem to be a regualr coustomer! haha Jeg bare lo, og sa at jeg elsker chocolate chip cookies! :)

Vi var ogsaa oppe i Sky Tower. Vi gikk opp til det hOyeste utkikksplataaet, hvor vi var 220 meter oppe! Det var en helt utrolig utsikt! Man kan visst se 82 km i hver retning! Sto det paa skiltene. Vi fikk tatt bilder og laga oss spuvenir-mynt :)

Oppsummering av New Zealand: Jeg likte det utrolig godt, og reiser gjerne tilbake :D

Saa; AUSTRALIA! :D
Jeg kunne gaa rett gjennom de «strenge» sikkerhetskontrollene, uten at de i det hele tatt sjekket bagasjen min. De scannet den ikke engang, saa alle mine bekymringer om at det kanskje ble kaos og at jeg hadde med farlige ting osv ble glemt paa flekken! De var kjempekoslige :D

Vi bodde paa YHA i Cairns de 3 fOrste nettene. Veldig greit. Vi hadde badebasseng, boblebad, kjOkken, bad og alt var veldig greit :) Dessuten bodde vi veldig sentralt.

De hadde en kjempekoselig park med badeland-ish basseng, med en flask sandstrand oppi, masse griller man fritt kan benytte, gressplen man kan slenge seg paa osv! Det var kjempefint! Skulle hatt saann hjemme ogsaa! Alle bare henger der og kose seg :)

Vi gikk til en dyrepark ogsaa. Den laa paa taket av et casino, faktisk! haha
Billetten var gyldig i 5 dager, saa vi gikk dit 2 dager. Vi var med paa mate-runde, fikk sett en levende krokodille paa over 4 meter spise et fiskehode fra en stang! Det var ingen kjaere mor der, nei!

De hadde sOte smaa mini keguruer og koala osv! KjempesOte! Vi tok bilde mens vi holdt koala! :D Den var gOrrsOt! Men litt slOv! hehe Kult aa ha med seg hjem! :)

Vi hentet chubby’n den 14, og kjOrte over 350 km ned til Townsville. Der sov vi like godt paa en parkeringsplass. Vi laget nudler med sweet and sour saus! NAM :D

Vi hang paa «The Strand» hele 15 april. Vi tenkte aa sove der ogsaa, men da kom politiet og sa at vi maatte flytte oss, ellers ville vi faa 500 AUD i bot. Det er ca 2700 NOK! Saa vi kjOrte med en gang. Men det var mOrkt, og vi var redde for aa kjOre paa kenguruer, saa vi turte ikke kjOre langt. Vi fant en campingplass, men den var stengt. Tilslutt endte vi opp paa en parkeringsplass hvor vi sov. Det gikk helt greit :)

Dagen etter, altsaa den 16 kjOrte vi ned til Airlie Beach. Vi Sov paa Beaches Backpackers i et stort rom, med eget bad. Deilig! :) Vi skal paa seiltur i dag, og 3 netter fremover. Turen gaar ut til Withsunday Islands. Kommer til aa bli utrolig :D Faar bare haape vaeret er paa vaar side. Har vaert litt smaaregnete i dag,og det regnet et par timer i gaar. Det er heldigvis saan her at det regner en stund, saa gaar det over. Kanskjer bare et par timer om gangen :)

Det er utrolig fint her! Og langs veien har vi sett masse frodig, og fin natur :) Liker meg kjempegodt her! Vil gjerne reise tilbake til Australia :D

Planen videre er ikke planlagt noe saerlig. Vi vet at vi sjekker ut den 21, og da kjOrer vi nok nedover mot Brisbane. Men ikke saa langt med en gang. Vi har nemllig veldig god tid paa oss. Vi skal levere chubby vanen i Sydney den 8 mai, og flyet gaar ikke fOr 10. Men vi kommer nok til aa vaere noen dager i Sydney. er masse aa gjOre der :)

Som dere skjOnner har vi det bra :D Dette ble ikke den mest detaljerte informasjonen, men det er ikke saa mye spennende detaljer aa fortelle egentlig. Men det som er veldig bra med Australia er at det har saanne grillplasser over alt. Parker med griller og badeplasser. Jeg badet paa «The Strand». Men jeg maatte bade i et lite omraadet, beskyttet med nett. Det er nemlig manet-sesong. Og de er dOdlige! :( Vannet var litt kaldt ogsaa, sammenlignet med Asia, i alle fall;) hehe

Haaper ikke jeg har glemt noe viktig.. Vi blogges vel etterhvert :D
PS: Beklager at det ikke kommer bilder, men det er ikke saa mange steder med minnekortleser, pluss at det er stress naar man sitter paa en nettcafe med folk som naermest venter i kO. hehe

Kos dere videre, det gjOr vi :)

Comments (2) »

Airlie Beach & Withsundays, Australia

16 april
Vi sto opp halv 7-7, spiste frokost og prøvde å sette kursen mot Airlie Beach hvor vi skal på seiltur! Men det var ikke bare bare å finne tilbake til A1 High way, men det gikk ganske greit.

Vi stoppet på en bensinstasjon og fylte bensin og vann. Og gikk på do :) vel fremme i Airlie Beach spiste vi et par skiver, før vi sjekket inn på Beaches Backpackers. Vi sover her en dag, før vi skal på seiltur fra og med i morgen, og 4 dager fremover. Vi skal ut til Withsunday Island. Blir gøy :D

Vi bor på et stort dobbeltrom, med vifte, aircondition, tv, bad og masse, masse plass! Det er kanskje dobbelt så stort som rommet mitt hjemme, pluss bad! Og rommet mitt er ikke så veldig lite.. :)

Det er badebasseng her, gratis frokost, internettcafe, vaskemaskiner, kjøkken osv. Liker meg godt her! For ikke å nevne gratis parkering for chubbyn :D

Etter at Simen hadde dusjet, og jeg sjekket ut området, gikk vi til kontoret for seilturen og «sjekket inn». Vi fikk en gratis «handlenett-sekk» som er den eneste bagasjen vi får ta med! Så vi har stresset litt med å prøve å stappe nedi så lite som mulig, noe som ser ut til å akkurat, muligens gå.

Vi laga middag i 8-tida. Spaghetti! Nam. Simen spiste resten av pølsene fra i går og en pose med pasta og saus han kjøpte en annen dag.

Ellers har vi bare slappet av, og sett på tv.

17 april
Jeg sto opp litt over halv 8, for å spise gratis frokost :) Det var ikke noe godt :p Så jeg tok to skiver, hentet nutella i bilen og spiste det. Så la jeg meg i senga og slappet av en stund til. Vi måtte sjekke ut kl 10. Vi gikk rundt og kikket litt i den lille, søte gågata, etterpå satt vi oss nede ved vannet. Deilig å kjenne sola steike på leggene! He he

Vi satt oss på nettcafè en stund, og laga mat. Så satt vi oss nede ved vannet, i den fine parken med griller og badeområde sånn de har over alt i Australia. Vi har bare ventet på å reise til båten i hele dag, så tida har gått litt seint.

Vi ble hentet rett over halv 7, og kjørt ned til havna. Vi kom ombord på båten og fikk tildelt kabin. Det er en annen på båten som også heter Camilla Larsen! Vittig! :) Vi så sikkert hundre millioner stjerner på himmelen. Kjempefint! Og deilig å være på båttur igjen :D

Vi fikk servert noe grønnsaker innbakt i en deig, var kjempegodt! Til middag var det gresskarsuppe med hvitløksbrød! Var kjempegodt! Vi deler rom med et dansk par! Kjempekoslige :) Så alt er greit :)

18 april
Vi sto opp mellom 7 og halv 8. Frokosten ble nemlig servert kl halv 8. Jeg spiste cornflakes, yoghurt med musli og en skive med noe som lignet og smakte veldig på melkekake :D Og drakk kakao :)

Vi kjørte et stykke, i ganske tøff sjø. Vi stoppet, fikk manet-drakt og ble sendt med gummibåt inn til Whiteheaven beach! Utrolig fint! Fikk tatt bilder og solt oss.

Da vi kom tilbake til båten var de i full gang med å grille pølser til oss. Jeg fikk pølser av fisk, siden jeg har valgt vegetar m/fisk som matplan :) De var gode! :) Vi seilte med seil, og jeg og Andreas, han danske vi deler rom med, heiste det ene seilet! Kult :) vi fikk servert fersk, oppkuttet frukt; NAM!

Det var ganske mye sjø i dag. Jeg ble litt dårlig, men vet ikke om det var pga sjokoladen jeg spiste, eller om det var bølgene. Vi så skilpadder og havørner!

Jeg og Simen la oss nede og sov/slappa av en times tid. Det var godt. Man blir sliten av sjø og sol! He he. Vi våknet akkurat tidsnok til å få med oss snaks, nemlig nachos! :D nam! Etterpå så vi på folk som bada og slengte seg i tarzan tauet, før en deilig dusj ventet! Utrolig deilig, selv om man bare får bruke 2 minutter og derfor stresser litt.

Etterpå fikk vi middag. De andre fikk kylling, men jeg fikk fisk, hai faktisk, siden jeg er vegetarianer som spiser fisk. Utrolig god! Vi har pratet masse med folk i dag.

Særlig to danske jenter. Da vi spiste middag snakket vi med et par fra Australia og en gutt fra Manchester i England. Var koselig :) Jeg og Simen snakket litt med «kapteinen» også :)

19 april
Jeg og Leah, ho danske vi bor på rom med, sto opp rundt 7. Vi drakk hver vår kopp kakao og pratet litt med kapteinen :) Etterhvert var det klart for frokost, før vi kjørte en liten bit til dykkested. Vi snorklet rundt blant fine, fargerike fisk og koraler. Vannet var litt grumsete, og det var overskyet så sikten var ikke 100%, men det var fint selvom! :) Vi så en gruppe delfiner også, men de ble borte når vi skulle snorkle :(

Jeg begynte å fryse etter ca 1 time, så jeg ble hentet av gummibåten og kjørt tilbake til Solway Lass. Vi fikk kjeks som snaks, og en god lunsj før vi snorklet en til gang. Det var kaldt og maska mi begynte å lekke.. Så jeg syns ikke det var helt topp, men det gikk bra :)

Vi fikk ost og kjeks, før middag. De andre fikk biff, mens jeg fikk noe fiskegreier eller noe. Var godt :) Åsså fikk vi sjokoladekake og vaniljeis til dessert! Nam! Vi har hengt masse med 4 dansker, 2 svensker og 3 nordmenn! Kjempekoslig, og veldig greit at man bare kan snakke norsk og alle forstår :)

20 april
Vi spiste frokost i 7-tida, tok av sengetøyet og reiste på Bush-walk. Det var opp på et 430 meter høyt fjell. Desverre regnet det, var saulete og tåkete. Så vi hadde null sikt på toppen. Turen tok 2-3 timer. Var ganske gøy da, selv om vi ble klissblaute og saulete! He he

Vi fikk lunsj og reiste innover mot Airlie Beach igjen. Vi sjekket inn på Beaches og hang med de danske romkameratene våre. Det var afterparty for alle på båten, så vi fikk møtt de fleste igjen :)

Fikk navna på de 3 norske, 4 danske og 2 svenske menneskene, så vi kan dele bilder på facebook :)

Jeg gikk og la meg tidlig, men Simen drakk med de andre og hadde det utrolig gøy virka det som :)